O książce dowiedziałem się podczas szkolenia z Domain-Driven Design prowadzonego przez firmę Bottega. Była to jedna z pozycji polecanych przez instruktora Sławomira Sobótkę. Książka jest reklamowana jako bestseller Buisness Week, Amazon.com i Wall Street Journal. Sprzedano ponad 300 000 jej egzemplarzy. Niektórych może zainteresować, że wydano ją także w formie audiobooka.

ZAWARTOŚĆ

Książka można podzielić na dwie części

  • Opowieść

To około 80% książki. Pięć dysfunkcji pracy zespołowej zostało przedstawione w formie opowieści.

Firma DecisionTech zaliczyła najlepszy jaki można sobie wyobrazić start na rynku. Posiadała do pozazdroszczenia biznesplan oraz inwestorów. Zatrudniała najlepszych inżynierów w branży. Zespół menagerów był z najwyższej półki. Składał się z najdroższych i najbardziej doświadczonych specjalistów. Niestety po kilku miesiącach istnienia na rynku w DecisionTech zaczęły pojawiać się problemy. Firma przestała dotrzymywać ważnych terminów. Istotni inżynierowie zaczęli odchodzić. Atmosfera w DecisionTech stopniowo się pogarszała. Zarząd postanowił zatrudnić nowego dyrektora generalnego Kathryn Petersen. Postawiono przed nią trudne zadanie. Jego celem było poprawienie pogarszającego się stanu firmy. Kathryn po obserwacji stwierdziła, że głównym powodem złej sytuacji są dysfunkcje zespołu managerskiego. Rozpoczęła więc proces jego naprawy na wspólnych wyjazdach.

  • Model

Jest to esencja całej książki. Patrick Lencioni przedstawia ponowienie pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Poleca również ćwiczenia, które mogą pomóc w rozwiązaniu występujących problemów w zespole.

Patrick w opowieści stopniowo przedstawia czytelnikowi najczęstsze dysfunkcje występujące w zespołach. Z zainteresowaniem czytałem kolejne strony książki aby je poznać. Dlatego postanowiłem ich nie wymieniać w mojej recenzji. Można znaleźć w internecie artykuły im poświęcone. Polecam jednak najpierw przeczytać książkę Patricka, dopiero potem cudzą jej interpretację.

PODSUMOWANIE

Podobała mi się forma przekazania wiedzy zastosowana przez autora. Nie była to sucha teoria do przetrawienia. Przedstawiona opowieść była interesująca i wciągająca. Przez to książkę czytało mi się przyjemnie i szybko. Jednak rozumiem, że nie każdemu taka forma może przypaść do gustu.

Sukces całej firmy zależy od pracy zespołowej. Jednak gdy występuję w nim choć jedna z dysfunkcji przedstawionych przez Patricka nie osiągnie on pełnej efektywności. Istnieje, także ryzyko coraz większego narastania problemów. Mogą one spowodować nawet rozpad zespołu. Dlatego bardzo ważne jest dbanie o jego kondycję.

Według autora o sile zespołu decyduje współpraca a nie poszczególne jednostki. Przedstawiona przez Patricka teoria jest prosta. W przeciwieństwie do jej zastosowania. Proces naprawy zespołu wymaga cierpliwości, systematyczności oraz niejednokrotnego wyjścia z strefy komfortu jego członków, co nie każdemu może się spodobać. Przeciwstawienie się tym przeszkodom jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu.

DLA KOGO JEST TA KSIĄŻKA?

Książkę powinni przeczytać  dyrektorzy, managerzy, kierownicy oraz team liderzy. Wiedza w niej zawarta, może się również przydać wszystkim osobom pracującym w zespole.

Zapraszam na inne recenzje: pisz-kod.pl/recenzje/

Informacje podstawowe:

Autor: Patrick Lencioni

Ilość stron: 250

Rok wydania: oryginał 2002; wersja polska 2005 (istnieje kilka wydań)

Tytuł oryginału: The five dysfunction of a team: a leadership fable

Źródło okładki: http://www.mtbiznes.pl/b1998-piec-dysfunkcji-pracy-zespolowej.htm